Zuurkoolschotel met quinoa en geitenkaas

Pagina

Persoonlijk ben ik niet dol op een Hollandse zuurkoolstamppot, maar met quinoa vind ik het heerlijk.

Zuurkool is een gefermenteerde groente en erg gezond want het bevat erg veel vitamine C. Door de fermentatie ontstaan melkzuurbacteriën (lactobacteriën). Lactobacteriën zijn goeie bacteriën en zitten ook in onze darmen, ze houden onze darmen gezond en gezonde darmen zorgen weer voor een goed weerstand. Als je zuurkool in de supermarkt koopt, neem dan bij voorkeur verse zuurkool want de verpakte zuurkool is vaak gepasteuriseerd. De voordelen van de lactobacteriën krijg je vooral als je de zuurkool rauw eet, door bv een salade o.i.d. In dit recept is de zuurkool gekookt en daardoor zitten er wat minder lactobacteriën en vitamine C in maar ook dan is de zuurkool nog steeds gezond  Zuurkoolsap is ook erg gezond en helpt tegen acné en eczeem.

Zuurkool met Quinoa

Dit heb je nodig (4 personen)…………

  1. 500 gr verse zuurkool
  2. 200 gr (ongekookt) quinoa (ik gebruikte quinoamix, maar vind de gewone quinoa lekkerder)
  3. 30 gr pijnboompitjes
  4. 100 gr gerookte kipreepjes
  5. 75 gr geraspte geitenkaas

Kook de quinoa en de zuurkool zoals het op de verpakking staat.

Verwarm de oven voor op 250 graden.

Schep de gekookte zuurkool en de kipreepjes in een ovenschaal, schep de gekookte quinoa er overheen en dan de pijnboompitjes en de geraspte geitenkaas. Zet het in de oven voor ongeveer 25 minuten tot de kaas gesmolten is en knapperig.

Eet smakelijk!

zuurkool

Een gedachte over “Zuurkoolschotel met quinoa en geitenkaas

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s